Hoe je als finance recruiter je kandidaat anno 2022 op je pad krijgt
De finance arbeidsmarkt 2022 is grilliger dan ooit. Google staat vol met finance vacatures. En financials die heel actief op zoek zijn naar een baan gaan er goed voor zitten en solliciteren op meerdere vacatures. Dit leidt in de huidige markt al snel tot een nieuwe baan. Maar die finance topper die je doorgaans zoekt die vaak ook niet actief op zoek is heeft al snel genoeg van het afstruinen van finance banen via google. En ook zitten zij liever niet op jobboards te surfen. Hoe benader je deze kandidaat dan? Nou gewoon “old school” de telefoon pakken of een mailtje sturen met de juiste informatie. Weet jij de juiste snaar te raken, dan heb je kans dat de kandidaat misschien wel meer wil weten.
Wat toch de overgrote meerderheid van de bedrijven doet is de focus te leggen op het uitzetten en (laten) delen van hun finance vacatures. Met weinig succes tot gevolg. Sommige bedrijven zie je alleen met vacatures op indeed en google for jobs staan en andere bedrijven zie je werkelijk overal met hun vacatures terug in combinatie met een deel advertising en rearketing. Werk het in deze markt? Misschien op langere termijn dat er enkele sollicitanten hebben gereageerd, maar het kost doorgaans veel geld. Je praat al snel over budgetten van € 5.000 tot wel 25.000,- voor een of twee vacatures. En de doorlooptijd is vaak erg lang.
Succesformule
Mark Geerlink, eigenaar van Finance Recruitment Partners, werkt inmiddels circa 15 jaar in finance recruitment en heeft zo’n beetje alle schokbewegingen binnen de arbeidsmarkt gezien, van krapte tot overschot van financieel personeel. En natuurlijk houdt een goede recruiter rekening met vraag en aanbod. Verleg je de focus naar je kandidaat of naar je opdrachtgever. Ga je voor kwaliteit of kwantiteit. Allemaal overwegingen die het maken of breken voor jou als recruiter.
Weet hij in deze markt nog wel de juiste financial te plaatsen? Nou, gelukkig wel is het antwoord. En ook wij doen mee in de stortregen van vacature plaatsingen, maar dat is de basis. En de basis is niet genoeg om een goede doorloop te behouden. En dus ook tevreden opdrachtgevers. Het gaat om de combinatie van marketingtechnische kennis, een groot netwerk, het raken van de juiste snaar en het gevoel dat de financial al een band heeft opgebouwd. En dat voordeel hebben we want we den al 15 jaar niet anders dan ons bezig houden met recruitment van financials. Met een finance achtergrond, opleiding en ruime ervaring in het vakgebied weten we waar we over praten, maar hebben we ook een enorm netwerk opgebouwd. En we zitten nooit stil. Het actief benaderen van kandidaten op een manier die niet agressief is, maar waar loopbaanadvies en onafhankelijk advies centraal staan. Dat is waarom mensen ook graag een duurzame relatie met ons willen opbouwen. Zowel kandidaten als klanten komen bij ons terug, omdat ze weten dat we kwaliteit op 1 hebben staan.